Planinski vestnik | o alpinistu Brinšku, ki je verjel, da so gore prostor ustvarjalnega duha

Objavljamo članek o vremenu in snežnih razmerah - mnenje meteorologa Andreja Velkavrha ob eni najhujših in najzgodnejših nesreč v snežnem plazu pri nas, ki je oktobra na pobočju pod Toscem pokopal tri hrvaške planince. Prav tako v rubriki Znanje objavljamo članek o vremenu v gorah.
Smučamo s prostranih vulkanov v Čilu, občudujemo razglede na trekingu po Kirgizistanu - gorskem srcu Osrednje Azije (s tega trekinga je tudi slika na naslovnici tokratne številke, avtor Massimo Cappuccio). Razmišljamo o trajnostnem razvoju in slovenski gorski naravi - o ranljivih gorah in vožnji. Potepamo se po Walesu, po kanarskih poteh dveh otokov La Gomera in La Palma ter v dolini Kaghan v Himalaji. Udeležilo smo se tudi festivala Živeti gore in festivala alpinizma.
Pišemo o kar treh častitljivih obletnicah: 130-letnici PD Radovljica, 50-letnici Bivaka po Špikom in o 50-letnici planinske vezne poti Vertikala, ki poteka po območjih s slovenskim prebivalstvom v Italiji.
V rubriki Z nami na pot vas vabimo na pogorje Visočica v Hercegovini - s sliko, z besedo in z zemljevidom poti vas vabijo Visočica (1736 m), Drstva (1808 m), Vito (1960 m) in Džamija (1967 m).
Sledijo stalne rubrike: Planinčkov kotiček (tokrat o Evi in planinskem mucu Kapučinu), strip (o gorskem reševalcu in Aljaževem stolpu), alpinizem, literatura in planinska organizacija.
Brinšek je verjel, da so gore prostor ustvarjalnega duha, ne le fizičnega napora. S svojimi mojstrskimi fotografijami je pokazal, da je mogoče lepoto gora ujeti tudi z umetniškim, ne le dokumentarnim občutkom. Z drenovci je postavil temelje in odprl pot generacijam, ki so začele pisati zgodbo slovenskega alpinizma.
Slovensko planinstvo ga ob njegovem času ni znalo prav razumeti. Ideja drenovcev o slovenskem plezalcu brez vodnika in planincu, ki tudi pozimi odhaja v gore, se je zdela prenagljena in nevarna. Vse je bilo še v znamenju političnega boja zaradi nemške prevlade v naših gorah in v takšno ozračje je vstopil Brinšek, ko se je srečal s SPD. Tihi fotograf in samohodec je popeljal somišljenike v Kamniške planine in že s prvim obiskom presegel okvire tedanjega konservativnega planinstva. Ustanovitelji SPD so se hoteli razlikovati od konkurenčnih nemških društev predvsem po narodnostnem značaju, nikakor pa jih niso želeli posnemati po načinu gibanja v gorah. V svojem pravilniku so zapisali, da društvo "ne bo gojilo vratolomne turistike".
In vendar se je prav v tej zadržanosti skrivala slepa pega - medtem so ljubljanski Nemci odmevno plezali v stenah in širili sodobno gorniško misel. Brinšek je svojo skupino drenovcev tudi sam vpeljal v lažje alpinistične smeri, v domačem SPD pa so ga lahko spoznali le kot fotografa in se ob njegovih mojstrovinah čudili gorskim predelom, ki jih nihče od naših planincev ni poznal.
Njegova pot je bila kratka in se je tragično končala na srbskem bojišču v prvih tednih prve svetovne vojne. Ironija usode je poskrbela, da je padel v uniformi avstrijskega častnika za monarhijo, s katere politiko se kot prepričan slovanofil ni strinjal. Za mesto njegovega groba nismo nikoli izvedeli, žal je bila pozneje hudo okrnjena tudi njegova fotografska zapuščina, ki je večinoma izginila v požaru našega arhiva leta 1958.
V zgodovini slovenskega planinstva so bili ljudje, ki so hodili pred svojim časom, med prvimi zagotovo Brinšek. Tam, kjer so drugi videli konec poti, je on videl začetek. In ko so drugi še čakali pomlad, je on vpijal lepote zimskih gora. Z njim se je rodil duh raziskovanja, tisti nemir, ki je pozneje v tridesetih letih s skalaši postal gonilo slovenskega alpinizma. Tudi planinsko fotografijo je s svojimi deli povzdignil v umetnost in ji dal status, ki ga ohranja še danes. Bogumil Brinšek nas uči, da nek narod ne postane gorniški samo zato, ker ima gore. Mora imeti tudi ljudi, ki si upajo vanje vstopiti prvi.
(Naslov uvodnika ni izvirna Brinškova misel, jo pa vsekakor odraža.)




